Brf - Ankaret ligger på Haråsgatan i Majorna och de 152 lägenheterna stod klara 1960.

HSB:s bostadsrättsförening Ankaret bildades 1959 och inflyttning i de nya lägenheterna skedde i två etapper 1960. Arkitekten som ritade husen hette Nernst Hanson (1895-1984).

Husen är belägna på Haråsgatan på berget ovanför Karl-Johansskolan i hjärtat av Majorna och många av lägenheterna har en vacker utsikt mot Älvsborgs-bron, hamnen eller Masthuggskyrkan. Totalt finns 152 lägenheter med 1-5 r.o.k.

Haråsgatan är en återvändsgata, vilket innebär frånvaro av trafik och en tyst, lugn och barnvänlig innergård. Bostadrättsföreningen har flera gemensamma utrymmen som hobbylokal, samlingslokal samt en gästlägenhet på 2 r. o.k. Gemensamma gårdsdagar vår & höst bidrar också till ett trivsamt boende.

Skrift om Haråsgatan

Hur såg det ut på Haråsgatan innan de nuvarande husen byggdes? Vad skrev Dan Andersson om vårt område? Varför heter gatan just Haråsgatan? Vad kostade en tvåa i insats och hyra när de första bostadsrättsägarna flyttade in 1960? Vem var förtroendeman i föreningen i hela 29 år?

Detta och en hel del mera kan Du läsa i Johnny Söderlunds skrift om Haråsgatan.
-"Från omodern småhusidyll till dagen bostadsrättsförening.
Nedslag i arkiv, böcker och tidningsartiklar"

Skriften som är på 44 sidor med många fotografier och kartor finns att bläddra i på expeditionen. Det finns även ca 20 exemplar till salu, vilka kostar 50 kr.
Intresserad av detta? Lägg då 50 kr i ett kuvert som du märker med "Skriften Haråsgatan", ditt namn och ditt lägenhetsnummer. Lägg detta i inkastet till expeditionen, så kommer ett exemplar i din brevlåda.