Nyheter

Efter sommaren kommer det att installeras laddstolpar för elbilar. 

Idag är det inte många medlemmar som kör elbilar, men under det gånga året har antalet på landets vägar ökat med nära 50% och experter ser inget som tyder på att trenden kommer vända. Vi räknar alltså med att det snart är fler boende som också väljer el, när här finns möjlighet att ladda.

El är bättre för klimatet än de fossila bränslena, men inget fordon kan konkurrera med cykeln.

Då det i föreningen bor en hel del som aldrig kör bil är det mest rättvist att medlemmar med bilparkering bekostar installationen av laddstolparna, oavsett drivmedel.

Vid en jämförelse med andra bostadsrättsföreningar framgår att Ankaret har väldigt låga parkeringsavgifter. Det är väl alla vi bilägare nöjda med, men styrelsen är enig om att en generell höjning om 3% + 50 kr/månad är helt rimlig. Höjningen innebär att på cirka tre år har intäkterna finansierat installationen. Kostnaden för att ladda står däremot respektive elbilsägare för. Höjningen träder i kraft den 1/7.

I och med detta blir Ankaret en än mer attraktiv förening och drar ett litet strå till stacken för en mer hållbar framtid!

Nu är vår nya, fina cykelställ på plats. 
Robusta och med finfina möjligheter att låsa fast hela cykeln.

Ett första steg mot en mer cykelvänlig bostadsrättsförening.

Abus har bra tips på hur man låser sin cykel på ett säkert sätt:

I veckan startade Paralarm sitt arbete med att installera föreningens nya passagesystem. 
Arbetena beräknas pågå under 10 veckor. Slutbesiktning är 1/9.

När arbetena är klara kommer man kunna använda sin tagg märkt med "Paralarm" för att 

  • Öppna entrédörrarna (på dessa kommer även kod och nyckel i fortsättningen fungera),
  • Öppna utvändiga cykel-och barnvagnsförråd och passagen ut i backen till Klareborgsgatan (även nyckel),  
  • Öppna de utrymmen idag som kräver tagg (garage 4 (även nya fjärrkontroller), sopmoloker, hobbyrum)
  • Öppna och boka gästlägenheten och föreningslokalen (bokas på samma sätt som tvättstugorna idag; webb, app eller bokningstavla i tvättstuga)

Alla medlemmar kommer få utdelat 2 stycken taggar till märkta "Paralarm" i sina brevinkast, dvs alla lägenheter  kommer ha 4 stycken taggar. Instruktion kommer tas fram på hur man bokar gästlägenheten och föreningslokalen när nya systemet är på plats.

Totalt har Ankaret sju stycken nyrenoverade tvättstugor;
Tvättstuga 1A och 1B (mattvätt) finns mellan uppgång 5 och 7. 
Tvättstuga 2A och 2B finns mellan uppgång 13 och 15.
Tvättstuga nr 3 finns mellan uppgång 19 och 21. Lägre torkställning än i övriga torkrum 
Tvättstuga nr 4A och 4B finns mellan uppgång 23 och 25. Klädvårdsrum med bl.a. mangel i 4B

Mittemot tvättstuga 1A och 1B finns ett mangelrum. 

Regler för de nya tvättstugorna:

Bokning
Tvättstugorna kan bokas 8-21, alla dagar. 
De bokningsbara tvättiderna är:

  • 8-11 
  • 11-15
  • 15-18
  • 18-21

Man kan boka tvättid via bokningstavlorna utanför respektive tvättstuga, via appen Electrolux Vision Mobile (finns i appstore och google play store)  eller webben.

Efter tvättidens slut kommer man in i både tvätt och torkrum i 60 minuter. Denna tid är avsedd för tork av tvätt och städning. Dörr mellan tvätt och torkrum är alltid olåst.

Det går endast att ha två tvättider bokade åt gången. Efter påbörjad tvättid kan ny tid bokas. 

Tvättiden måste påbörjas inom 60 minuter från starttiden. För att aktivera tvättiden låser man upp tvättstugan med sin tagg. Om tvättiden inte aktiverats inom 60 minuter försvinner bokningen. 

Rengöring efter användning
Efter användning gör rent de luddfilter som finns i torktumlaren, sopa golvet och torka av spill.

Felanmälan
Om något är fel med maskiner eller bokningssystem görs felanmälan i förstahand till MBA fastighetsservice. 

Förslag på förändringar
Har ni förbättringsförslag gällande ändring av regelverk för tvättstugorna kan dessa tas upp som motioner på årsstämman. 

HSBs artikel om vår renovering

Manual tvättstugebokning.pdf 

Manual appen electrolux vision mobile.pdf

Nu har föreningen en ny och uppdaterad hemsida på plats. Vi hoppas att hemsidan kommer att besökas flitigt av alla medlemmar och underlättar tillgången till information om ert boende. Hemsidan fungerar lika bra i datorn, mobilen eller läsplattan.

Syftet med hemsidan är att samla all väsentlig information, dokument och länkar som kan tänkas behövas som medlem i föreningen. 

Vad vi vill att ni som medlemmar ska göra är:

  • Skapa ett konto! Då blir ni också registrerade till föreningens nyhetsbrev - som skickas ut automatiskt när vi publicerar information på hemsidan.

Hör av er via mail eller kontaktformuläret vid frågor, idéer eller synpunkter!